kode-21(1988-1991)
Ik was in Amsterdam ook lid geworden van het Amsterdam Folk Collective, een internationale groep muzikanten van diverse pluimage. Naast het promoten van de aangesloten leden vond er ook eens in de zoveel tijd een samenspelavond plaats in een zaal of café, waarbij het de bedoeling was dat mensen die normaal gesproken niet met elkaar speelden een set zouden samenstellen.

Voor zo’n avond in café The String aan de Nes zouden Reinout Koperdraat en ik een Nederlandstalig programma samenstellen, want het was verder allemaal Engelstalig wat de klok sloeg. Reinout had gezongen en gitaar gespeeld in diverse hoofdstedelijke groepen, waaronder Plurk en Noggus. De reacties die we van publiek en collega musici ontvingen, nodigden ons uit om door te gaan.
Reinout ontwikkelde een sterk eigen repertoire en ik zocht wat bij elkaar van waar ik me in het (recente) verleden me had beziggehouden in het cabaret Tweedehans, aangevuld met vertaalde favorieten.

De naam Kode 2 is de meest voor de hand liggende optie als je passende omschrijving zoekt: een combinatie van de eerste twee letters van de achternamen, verrijkt met een cijfer.
Kode 2 heeft redelijk wat optredens gedaan, vooral dankzij Reinout. Zijn contacten brachten ons op heel diverse plaatsen: van NIVON tot COC en via NCPN naar een instelling voor geestelijk gehandicapten, maar altijd leuk.

Na enkele jaren zijn we de studio ingedoken van Henry Becking, achter het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, voor de opname van de cassette Vaanstand. Productionele leiding door Reinout’s broer Michiel Koperdraat, die ook bas en achtergrondvocalen verzorgde.

Het nummer Op weg stamt nog uit de tijd van het cabaret Tweedehans, bedacht tijdens een fietstochtje.

Op zoek naar repertoire voor mijn set met Reinout op de samenspeelavond voor het Amsterdams Folkcollectief bleef mijn vinger bij het doorspitten van mijn liedjesmap al snel hangen bij Hopeloos blues van Cornelis Vreeswijk.

Op de website van het Cornelis Vreeswijk Genootschap is dit nummer ook te beluisteren.

Ik heb de LP Boos blijven, uitgegeven op Varagram. Daarop zingt Bram Vermeulen Arbeidersjongen, de vertaling van Lennon’s Working class hero.

Er miste echter een couplet, dat ik er vervolgens zelf bij heb gemaakt. Mooi baswerk van Michiel Koperdraat.

Ook uit het repertoire van Tweedehans komt het lied El Salvador. Met Reinout erbij werd het veel folkier, een indringende ballade.